La Noi ca la Nimeni !!!

În loc de motto :
În ” România lucrului bine făcut ”  😦 😦 😦 LUCRURILE merg după cum dictează INTERESELE unora sau altora !!!  🙂 😦 🙂
”  Cum pot să ancheteze procurorii un protest ilegal precum cel din 10 august ?

Faptul că şefii Jandarmeriei au fost puşi sub acuzare de Parchetul condus de Augustin Lazăr este un grav abuz în serviciu făptuit de procurori. Motivul: decizia aceasta reprezintă dovada subordonării procurorilor unor obiective strict politice, anunţate de Klaus Iohannis chiar în timpul evacuarii Pieţei Victoriei din noaptea de 10-11 august.

Aşa-zisul „miting al diasporei” din 10 august rămîne în continuare un subiect ce trebuie să fie analizat în toate detaliile din cauza numeroaselor semne de întrebare născute pe marginea lui. Însăşi ancheta procurorilor este ceva ciudat pentru că se ignoră cel mai important lucru pe care anchetatorii trebuie să-l aibă în vedere: faptul că mitingul era ilegal!

Dacă dezbaterile din spaţiul public stau sub semnul unui subiectivism firesc, în funcţie de partizanatul cu una sau alta dintre părţi, în ceea ce-i priveşte pe procurori situaţia se schimbă radical, ei fiind obligaţi să desfăşoare întreaga anchetă doar sub autoritatea legii, dincolo de orice ingerinţe politice sau jocuri de interese!

Din acest punct de vedere, faptul că s-au depus la dosar aproape 1.000 de plîngeri venite din partea demonstranţilor sau a jandarmilor trebuie să fie anchetate în lumina prevederilor Legii nr. 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor publice, modificată şi publicată în Monitorul oficial, Partea I nr. 186 din 14 martie 2014.

Este de-a dreptul ciudat că aproape toţi cei care participă la dezbateri ignoră acest act normativ care reglementează organizarea unor astfel de manifestări, vorbind fie despre „gazarea manifestanţilor”, fie despre „lovitură de stat”, deşi ambele situaţii reprezintă exagerări menite să susţină interesele uneia sau alteia dintre tabere. Pentru a contracara astfel de poziţii şi pentru a repune discuţia despre „mitingul diasporei” în tiparele legale, încercăm mai jos să prezentăm principalele prevederi ale actului normativ pe care ar trebui să-l aibă în vedere toţi cei care participă la astfel de dezbateri, inclusiv procurorii care instrumentează acest dosar.

Astfel, chiar din primele articole ale legii, se recunoaşte libertatea cetăţenilor de a-şi exprima opiniile sub forma mitingurilor sau demonstraţiilor, cu condiţia să fie respectate cîteva lucruri:

– să fie declarate în condiţiile legii

– să se desfăşoare paşnic, fără violenţe

– să nu blocheze drumurile publice

– să se încheie la ora 23.00.

Aşadar, ancheta procurorilor ar fi trebuit să înceapă cu verificarea condiţiilor prevăzute de lege pentru a constata dacă participanţii la protestul din 10 august le-au respectat, adică dacă acest „miting al diasporei” a fost unul legal sau unul ilegal! Această etapă este obligatorie pentru că de aici rezultă obligaţiile organizatorilor în cazul unui protest legal, aşa cum le defineşte legea mai sus citată. Le reluăm aici:

Art. 12. – (1) Organizatorii adunărilor publice sunt obligați:

a) să înregistreze declarațiile de desfășurare a adunărilor publice la unitățile de jandarmi competente teritorial, cu cel puțin 48 de ore înainte;

b) să stabilească persoanele responsabile pentru conducerea adunărilor publice;

c) să asigure un dispozitiv propriu de ordine format din personal purtând însemne distinctive, stabilite împreună cu comandantul unității de jandarmi care asigură măsurile de ordine publică;

d) să delimiteze spațiul de desfășurare a adunărilor publice prin semne distinctive și vizibile, iar când acestea se desfășoară în deplasare, să ia măsuri pentru limitarea spațiului de circulație ocupat;

e) să achite anticipat, pe bază de deviz și factură, contravaloarea serviciilor și a amenajărilor solicitate consiliilor locale pentru desfășurarea normală a adunărilor publice;

f) să stabilească traseele de afluire și defluire a participanților și să ia măsuri ca ocuparea spațiilor destinate desfășurării adunărilor publice să aibă loc cu puțin timp înainte de ora începerii activităților, iar părăsirea lor să se facă imediat după ora-limită stabilită;

g) să ia măsuri pentru interzicerea participării la adunările publice a persoanelor care au asupra lor băuturi alcoolice sau care se află sub influența acestora;

h) să ia măsuri pentru îndepărtarea participanților care, prin modul de manifestare, tulbură ordinea și liniștea publică, iar când aceștia nu se supun, să îi semnaleze organelor de poliție;

i) să întrerupă imediat adunarea publică atunci când constată că au intervenit fapte de natura celor prevăzute la art. 2; după restabilirea ordinii adunarea publică poate continua în limita timpului inițial aprobat;

j) să interzică participarea la adunările publice a persoanelor care au asupra lor arme de orice fel, materiale explozive sau incendiare, substanțe iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant, dispozitive pentru șocuri electrice ori alte obiecte ce pot fi folosite pentru acțiuni violente sau de tulburare a desfășurării normale a acestora”.

Este de la sine înţeles că, în cazul unui protest ilegal, respectarea acestor obligaţii nu se mai poate constata din simplul motiv că nu există organizatori şi, implicit, nici responsabilităţi! Cu atît mai mult, cu cît art. 14 din Legea nr. 60/1991prevede o interdicţie extrem de importantă care ar fi putut să împiedice escaladarea violenţelor:

Art. 14. – Este interzis ca persoane sau grupuri de persoane care nu au legătură cu adunările publice organizate să se infiltreze în rândul demonstranților, cu scopul de a tulbura normala desfășurare a acestora”.

Orice anchetă a procurorilor asupra evenimentelor din seara de 10 august nu poate să aibă alt început decît constatarea respectării articolelor de mai sus, or ceea ce fac în acest moment procurorii lui Augustin Lazăr, coordonaţi chiar de Codruţa Kovesi, înseamnă ignorarea cu bună ştiinţă a legii, altfel ar fi trebuit mai întîi să-i cheme la audieri şi chiar să-i pună sub acuzare pe cei care au organizat acest miting ilegal şi abia apoi să vadă dacă jandarmii şi-au respectat obligaţiile profesionale sau şi-au depăşit atribuţiile!

De altfel, întreg Capitolul IV al Legii nr. 60/1991 este destinat „Asigurării ordinii pe timpul desfășurării adunărilor publice” şi numai pe baza acestuia se poate face o anchetă asupra jandarmilor. Simpla lectură a acestor articole arată cadrul legal în care este justificată o intervenţie în forţă chiar la un miting legal:

Observăm că legiuitorul precizează nu numai autoritatea care decide intervenţia în forţă a jandarmilor şi poliţiştilor, ci şi cazul special în care nu mai este necesară intervenţia în forţă: „în cazul în care asupra forțelor de ordine se exercită violențe care pun în pericol iminent viața, integritatea corporală sau sănătatea acestora ori a altor persoane sau cînd există indicii temeinice că participanții pregătesc sau au comis o faptă ilegală”!

Cine a urmărit evoluţia evenimentelor din seara de 10 august îşi dă seama imediat că violenţele declanşate de protestatari înainte de decizia de exacuare în forţă au fost numeroase, fiind săvîrşite de grupuri masive de oameni infiltraţi în rîndul manifestanţilor şi care, în mod cert, erau foarte bine organizaţi, avînd un scop precis, beneficiind chiar de protecţia unor structuri din jandarmerie, din moment ce majoritatea acestora a fost lăsată să plece după comiterea atacurilor la adresa unor jandarmi! Nu e locul aici să dezvoltăm acest subiect, el urmînd să fie subiectul unei investigaţii jurnalistice în curs.

Cu alte cuvinte, cel puţin după episodul agresării jandarmeriţei, petrecut în jurul orei 23.00, nu mai era necesară nici o aprobare pentru intervenţia în forţă a jandarmilor, pe de o parte pentru că aşa prevede art. 19, al. 2 din Legea 60/1991, iar, pe de altă parte, pentru că protestul trebuia să înceteze la ora 23.00 chiar dacă ar fi fost legal!

Trebuie menţionat aici şi mesajul transmis de preşedintele Klaus Iohannis la ora 23.30, care s-a transformat a doua zi într-un ordin explicit transmis Procurorului general, deşi acesta reprezintă o gravă încălcare a independeţei magistraţilor! Iată un fragment din Comunicatul Preşedinţiei: „Președintele României, domnul Klaus Iohannis, i-a solicitat astăzi, 11 august a.c., Procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, domnul Augustin Lazăr,demararea de urgență a cercetărilor în vederea stabilirii situației de fapt și elucidării modului concret în care s-a produs intervenția Jandarmeriei, pentru restabilirea ordinii publice, la protestele de aseară din Piața Victoriei din București. De asemenea, Președintele Klaus Iohannis a solicitat Procurorului general stabilirea legalității intervenției și identificarea persoanelor și a gradului de implicare sau vinovăție a tuturor celor care au luat parte la incidentele violente petrecute în Capitală”!

Puse cap la cap, toate aceste observaţii pe marginea textelor legale, coroborate cu declaraţiile preşedintelui Iohannis, conduc la ideea că nu numai protestul din 10 august a fost ilegal, ci şi reacţia Preşedinţiei. Ignorarea prevederilor legii şi urmarea fără discernămînt a „ordinului” dat de Iohannis fac chiar din ancheta procurorilor un lucru ilegal, ca şi cum cineva ar fi dorit acele violenţe pentru a le folosi în scop politic!

În mod cert, unii jandarmi au dat dovadă de exces de zel, profitînd de ordinul de evacuare în forţă al Pieţei Victoriei, aşa cum s-a întîmplat cu acele loviri faţă de unii manifestanţi întîlniţi în cale sau în cazul celor patru israelieni din taxi. Toate acestea trebuie, desigur, cercetate, iar vinovaţii – individual – să fie traşi la răspundere. Dar asta nu înseamnă ca şefii Jandarmeriei să fie puşi sub acuzare doar pentru că la Cotroceni sau în altă parte exista un plan care a fost dejucat de evacuarea Pieţei Victoriei!

Este de mirare că procurorii parcă ar vrea să ne demonstreze nu numai că nu cunosc legea, ci şi că singurul lucru care contează în activitatea lor este „ordinul” lui Iohannis! Altfel, cum ar ignora faptul că, în cazul protestatarilor care au depus plîngeri penale, chiar acea plîngere i-ar acuza de încălcarea Legii nr. 60/1991, unde, la Capitolul V, „Sancţiuni”, se spune că sînt contravenţii următoarele fapte:

ART. 26 – (d) participarea la adunări publice nedeclarate sau interzise și urmate de refuzul părăsirii locurilor de desfășurare a acestora, la avertizările și somațiile organelor de ordine făcute potrivit legii;

e) instigarea prin orice mijloace, inițierea sau recurgerea la acțiuni violente sau alte manifestări, cu intenția de zădărnicire ori tulburare, în orice mod, a adunărilor publice;

f) refuzul de a părăsi imediat adunarea, dacă măsura a fost dispusă de conducătorii acțiunilor;

i) refuzul de a părăsi imediat adunarea la solicitarea organelor de ordine, potrivit legii”.

Pentru fiecare dintre acestea se aplică amenzi de la 500 la 5.000 lei, „dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să întrunească elementele constitutive ale unor infracțiuni” (art. 26). Asta ar fi trebuit să constate mai întîi procurorii, dacă faptele de mai sus, comise de către unii protestatari, constituie sau nu infracţiuni penale, nu să-i pună direct sub acuzare pe şefii Jandarmeriei!

Altfel, dacă într-o zi, cîteva mii de oameni nemulţumiţi de prestaţia preşedintelui Iohannis ar vrea să intre în Palatul Cotroceni, crede cineva că Jandarmeria ar mai interveni în forţă pentru a-i împrăştia? Sau jandarmii sînt buni doar dacă intervin doar în favoarea Preşedintelui, potrivit cu interesele acestuia? ! 

Sursa :

https://www.cotidianul.ro/cum-pot-sa-ancheteze-procurorii-un-protest-ilegal-precum-cel-din-10-august/

Alioșa .

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.


%d blogeri au apreciat: